Άτομα, είτε αλλοδαποί είτε Έλληνες, που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα και έχουν εδώ την κανονική τους κατοικία, και φέρουν ένα όχημα, είτε ταξινομημένο σε άλλο κράτος είτε όχι, πρέπει να εκτελέσουν ορισμένες διαδικασίες και πληρωμές προτού μπορέσουν να κυκλοφορήσουν το όχημά τους στο εσωτερικό της χώρας. Αυτές οι διαδικασίες περιλαμβάνουν την καταβολή των αντίστοιχων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων και την έκδοση πιστοποιητικού για την ταξινόμηση του οχήματος και την ανάθεση ελληνικών αριθμοπινακίδων.
Παρακάτω περιγράφεται λεπτομερώς η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για αυτές τις διαδικασίες.
Α. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Οι αναγκαίοι νόμοι για αυτήν τη διαδικασία περιέχονται στον Νόμο 2960/2001 (ΦΕΚ 265 /Α/22-11-01), συγκεκριμένα στα άρθρα 120, 128, 129, 130, 136, 137, 140.
ΥΠΟΒΟΛΗ Δ.Α.Ο.
Για τα όχηματα που προέρχονται από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (γνωστά ως Κοινοτικά Οχήματα), πρέπει να υποβληθεί Δήλωση Αφίξεως Οχημάτων (Δ.Α.Ο.) στην πλησιέστερη Τελωνειακή Αρχή. Αν τα όχηματα φέρονται στη χώρα είτε φορτωμένα είτε όχι, ο ιδιοκτήτης του όχηματος ή ο παραλήπτης πρέπει να καταχωρίσουν αμέσως την άφιξή τους στη Δ.Α.Ο. Κατά την υποβολή της Δήλωσης, πρέπει να παρακαταθέσουν πληροφορίες για τον υπόχρεο, το όχημα, τον παραλήπτη, το τελωνείο προορισμού, και την ημερομηνία άφιξης του οχήματος.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ / ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
Για τα Κοινοτικά Οχήματα, ο ιδιοκτήτης του όχηματος πρέπει να υποβάλει Ειδική Δήλωση μέχρι την 15η μέρα του μήνα που ακολουθεί την άφιξη του οχήματος. Αυτή η δήλωση απαιτείται για την επιβεβαίωση και καταβολή των αντίστοιχων φορολογικών επιβαρύνσεων, και πρέπει να παροστάνται τα απαραίτητα έγγραφα.
Για τα όχηματα που προέρχονται από τρίτες χώρες πρέπει να ακολουθηθούν παρόμοιες διαδικασίες εισαγωγής και να καταβληθούν οι αντίστοιχοι δασμοφορολογικοί φόροι. Το τέλος ταξινόμησης μπορεί να καταβληθεί ταυτόχρονα με την καταβολή των υπολοίπων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων εισαγωγής μέσω της δήλωσης διασαφήσεως, ή μέχρι την 15η μέρα μετά την ημερομηνία διασαφήσεως μέσω της Ειδικής Δήλωσης.
Σημείωση: Σε περίπτωση που ο τελωνισμός δεν πραγματοποιηθεί στο τελωνείο εισόδου, αλλά σε άλλο τελωνείο στο εσωτερικό της χώρας, ο ιδιοκτήτης του οχήματος πρέπει να ακολουθήσει τη διαδικασία διαμετακόμισης, καταβάλλοντας ταυτόχρονα ανάλογη εγγύηση, προκειμένου να εξασφαλίσει την τελωνειακή επιτήρηση μέχρι το τελωνείο προορισμού. Σημειώνεται ότι δεν επιτρέπεται ο τελωνισμός στα τελωνεία εισόδου στα χερσαία σύνορα.
ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ
Οι φορολογικές επιβαρύνσεις που απαιτούνται για κάθε κατηγορία οχήματος, ανάλογα με την προέλευσή τους, είναι οι εξής:
Για τα Κοινοτικά Οχήματα:
Νέα Οχήματα: Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ.
Μεταχειρισμένα Οχήματα: Τέλος Ταξινόμησης.
Για τα οχήματα που προέρχονται από τρίτες χώρες:
Εισαγωγικός Δασμός, ΦΠΑ και Τέλος Ταξινόμησης.
Πιστοποίηση Ταξινόμησης μετά την Καταβολή Δασμών
Μετά την καταβολή των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, εκδίδεται ένα πιστοποιητικό ταξινόμησης. Αυτό το πιστοποιητικό χρησιμοποιείται στις υπηρεσίες μεταφορών και επικοινωνιών των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων για να ταξινομήσουν οχήματα και να εκδώσουν πινακίδες.
Σημειώσεις
Η μη τήρηση αυτών των υποχρεώσεων συνεπάγεται την επιβολή ποινών και κυρώσεων που προβλέπονται από τον νόμο 2960/01, άρθρο 137. Δεν επιτρέπεται η μετακίνηση του οχήματος από τον προορισμό του πρώτου ταξινομήσιμου τόπου χωρίς έγκριση της τελωνειακής αρχής. Τα κοινοτικά οχήματα μπορούν να παραμένουν προσωρινά στη χώρα χωρίς το τέλος ταξινόμησης. Για τη χορήγηση αυτής της προσωρινής αναστολής, εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του ειδικού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής. Επιπλέον, υπάρχουν απαλλαγές και διευκολύνσεις για ειδικές κατηγορίες, όπως οι μετοικούντες και οι ανάπηροι.
Νομική Βάση
Οι νόμοι 2960/2001, 3156/2003, 3190/2003, 3583/2007, 3634/2008, 3899/2010, 3943/2011, 4211/2013, 4389/2016 και 4410/2016 περιέχουν τις νομικές διατάξεις που αφορούν αυτήν τη διαδικασία. Το τέλος ταξινόμησης για επιβατικά οχήματα της δασμολογικής κλάσης 87.03 προσδιορίζεται με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων (Euro).
Συντελεστές Τέλους Ταξινόμησης
Οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης καθορίζονται ανάλογα με τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, την εκπομπή CO2 και το πρότυπο εκπομπής (Euro) που πληρούν από την κατασκευή τους. Αυτοί οι συντελεστές αναγράφονται σε έναν πίνακα. Η φορολογητέα αξία των επιβατικών αυτοκινήτων υπολογίζεται με βάση τη λιανική τιμή πώλησης προ φόρων και περιλαμβάνει την αξία του προαιρετικού εξοπλισμού (EXTRA).
Για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, χρησιμοποιείται η τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων παρόμοιου νέου αυτοκινήτου με τον ίδιο εξοπλισμό, μειωμένη ανάλογα με την ηλικία και τον τύπο του αμαξώματος. Το ποσοστό απομείωσης βάσει της ηλικίας και του αμαξώματος καθορίζεται ανά εξάμηνο και έτος. Η απομείωση βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων δεν μπορεί να υπερβεί το 10% της αξίας μετά την απομείωση. Ο ετήσιος μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων ορίζεται στις 15.000. Η συνολική απομείωση δεν μπορεί να υπερβεί το 95%.
ΔΕΙΓΜΑΤΑ
- Παραδείγματα για τον υπολογισμό της μείωσης της φορολογητέας αξίας λόγω των διανυθέντων χιλιομέτρων. Ας υποθέσουμε ένα μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο που έχει διανύσει 36.000 χιλιόμετρα σε διάστημα δύο ετών. Ο μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων ανά έτος είναι 15.000*2 = 30.000. Έχει διανύσει, επομένως, πρόσθετα 6.000 χιλιόμετρα. Συνεπώς, η φορολογητέα αξία θα μειωθεί κατά 6.000/500*0,10 = 1,2%.
Ας υποθέσουμε τώρα ένα μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο 18 μηνών με 36.000 διανυθέντα χιλιόμετρα. Ο μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων για αυτό το διάστημα είναι (18*15.000)/12= 22.500. Έχει διανύσει, επομένως, πρόσθετα 13.500 χιλιόμετρα. Συνεπώς, η φορολογητέα αξία θα μειωθεί κατά 13.500/500*0,10 = 2,7%.
- Παραδείγματα υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Έστω ένα καινούργιο επιβατικό αυτοκίνητο με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων 15.000 ευρώ, που ανήκει στην κατηγορία Euro 6 (6b1/6c-1), έχει χαρακτήρα W (1001), και εκπομπές CO2 99 γρ/χλμ, προερχόμενο από μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ας υποθέσουμε τώρα ένα μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο σεντάν με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων 13.500 ευρώ, που ανήκει στην κατηγορία EURO 5 – χαρακτήρας Α (1003) και έχει εκπομπές CO2 188 γρ/χλμ. Αυτό το αυτοκίνητο έχει ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας 23/8/2010 και έχει διανύσει 140.000 χιλιόμετρα. Είναι επίσης προερχόμενο από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Β. ΔΑΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
Όταν πρόκειται για επιβατικά αυτοκίνητα που εισάγονται από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβάλλεται δασμός εισαγωγής ύψους 10% πάνω στην αξία του αυτοκινήτου προ των φόρων. Ωστόσο, όταν υπάρχουν προτιμησιακές συμφωνίες μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της χώρας προέλευσης, ο δασμός αυτός μπορεί να μειωθεί ή να αναιρεθεί.
Γ. ΦΟΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ (ΦΠΑ)
Στην κατηγορία των “μεταφορικών μέσων,” περιλαμβάνονται τα χερσαία οχήματα με κινητήρα που έχουν κυβισμό άνω των 48 κυβικών εκατοστών ή ισχύ άνω των 7,2KW, και προορίζονται για τη μεταφορά προσώπων ή εμπορευμάτων.
α) Όταν πρόκειται για εισαγόμενα από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα επιβατικά οχήματα επιβαρύνονται με ΦΠΑ ύψους 24% πάνω στη φορολογητέα αξία τους, η οποία προσαυξάνεται με τα τέλη εισαγωγής, τους φόρους, τα τέλη, τις εισφορές και τα δικαιώματα που είναι εκτός της χώρας και τα έξοδα που σχετίζονται με την εισαγωγή.
β) Όταν πρόκειται για αυτοκίνητα που προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ισχύουν διαφορετικοί κανόνες, ανάλογα με το αν τα αυτοκίνητα είναι καινούργια ή μεταχειρισμένα και τον αριθμό των χιλιομέτρων που έχουν διανύσει και τον χρόνο κυκλοφορίας τους.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ Για να το διατυπώσουμε με άλλα λόγια, τα απαραίτητα έγγραφα που πρέπει να υποβληθούν κατά την τελωνειακή διαδικασία, είτε για τον υπολογισμό του φόρου ταξινόμησης είτε για τον καθορισμό της φορολογητέας αξίας, περιλαμβάνουν τα εξής:
- Το αρχικό τιμολόγιο αγοράς ή ένα άλλο έγγραφο που επιβεβαιώνει την κυριότητα.
- Η πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας (σε περίπτωση μεταχειρισμένων οχημάτων).
- Έγγραφο που επιβεβαιώνει τη συμμόρφωση και την έγκριση τύπου, από το οποίο προκύπτουν οι προδιαγραφές εκπομπών (πρότυπο euro) που πληροί το συγκεκριμένο όχημα, καθώς και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Για ειδικές περιπτώσεις οχημάτων (όπως μεταχειρισμένα), ανατρέξτε στον Συνοπτικό Πίνακα Δικαιολογητικών και Πιστοποίησης Αντιρρυπαντικής Τεχνολογίας Αυτοκινήτων Οχημάτων.
- Δ.Α.Ο. (αντίτυπο για τον παραλήπτη) και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία που απαιτείται για τον υπολογισμό του φόρου ταξινόμησης από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, ανάλογα με την εκάστοτε περίπτωση (τύπος οχήματος, τρόπος μεταφοράς κ.λπ.).
ΕΠΑΝΑΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ Για την επαναταξινόμηση των ιδιωτικών αυτοκινήτων που είχαν ήδη ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει στη χώρα, όταν αυτά μεταφέρονται σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξάγονται σε τρίτη χώρα και επαναφέρονται στην ημεδαπή εντός οκτώ (8) ετών από την διαγραφή τους από τα μητρώα αυτοκινήτων του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, απαιτείται απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης.
Α. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
- Η αυθεντική άδεια κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό.
- Ένα πιστοποιητικό από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, που περιλαμβάνει:
- Η ημερομηνία ταξινόμησης και κυκλοφορίας του οχήματος στην Ελλάδα, καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας.
- Η ημερομηνία διαγραφής του οχήματος από τα μητρώα αυτοκινήτων του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
- Πληροφορίες για τον κινητήρα, το καύσιμο, τον αριθμό πλαισίου και τον κυλινδρισμό του κινητήρα.
- Πληροφορίες για το εργοστάσιο/τη μάρκα και τον τύπο του οχήματος.
- Στοιχεία του κατόχου του οχήματος.
- Αντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος στην Ελλάδα ή το πιστοποιητικό ταξινόμησης αυτού.
- Υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου, όπου δηλώνει τα στοιχεία ταυτότητας του οχήματος και τον αριθμό κυκλοφορίας του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και την ταύτιση με τις διατάξεις του ν.2960/2001, που δηλώνει ότι το οχήμα που παραλαμβάνει σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 121 είναι το ίδιο με αυτό που είχε προηγουμένως ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει στην Ελλάδα.